Hvad er Google Ads?

Google AdsGoogle Ads er en online annonceringstjeneste, hvormed virksomheder kan markedsføre sig over for potentielle kunder. Google AdWords har officielt skiftet navn til Google Ads, men bliver af rigtig mange stadig omtalt med sit gamle navn.

Det mest almindelige sted en bruger vil se Google Ads-annoncer er øverst i søgeresultaterne på Google. Den slags annoncer kaldes for søgeannoncer, og de placeres altid over de organiske søgeresultater i Google.
Man vil også kunne finde Google Ads-annoncer på hjemmesider, i Gmail og i apps. Disse annoncer kan være i form af enten ren tekst i stil med en annonce i søgemaskinens søgeresultater eller som et banner. Denne slags annoncer kaldes for displayanoncer.

Pay per click og målgrupper

Sammenlignet med andre annonceringsmuligheder, er det smarte ved annoncering med Google Ads, at man kun betaler, hvis en kunde klikker på ens annonce, også kendt som pay per click (PPC). Derved undgår man at betale for noget, som ikke leder nogen kunder ind på ens hjemmeside.
En anden rigtig god egenskab ved Google Ads er tjenestens muligheder for at  tilpasse de enkelte annoncer til forskellige målgrupper. Disse målgrupper kan eksempelvis baseres på demografiske oplysninger. Med Google Ads er der også mulighed for at benytte sig af såkaldt retargeting, hvilket også er en oplagt mulighed for at fange brugernes opmærksomhed.

Google skriver selv, at det kan kaldes god timing at få vist ens søgeannonce i søgeresultaterne på Google. Og det er da også virkelig god timing, da det er en stor fordel at fange brugeren i det øjeblik han aktivt selv søger efter noget bestemt. Andre typer annoncer og reklamer kan virke som en irritation for brugeren, især hvis de er i gang med noget andet, når en annonce pludseligt presser sig på. For eksempel er det meget normalt at springe reklamerne på YouTube over, fordi man bare gerne vil se den video man har fundet frem, og altså ikke har lyst til at blive forstyrret af en reklame. På den anden side kan en velproduceret videoannonce virke så fængende på brugeren, at han ser den til ende.